Uratarinat

Laura Martikainen, tuotekehityskemisti

Tuotekehityskemistin urani Bernerillä alkoi vuonna 2010, kun sain kosmetiikan tuotekehitystiimistä avautuneen paikan. Olen opiskellut Mikkelin ammattikorkeakoulussa ympäristötekniikkaa ja Tampereen teknillisessä yliopistossa kemiaa valmistuen diplomi-insinööriksi. Ennen Bernerille tuloa ehdin työskentelemään ympäristöalalla muun muassa myynnin teknillisenä tukena.

Berner-urani ajan olen työskennellyt tiiviisti tuotekehityksen monipuolisissa tehtävissä. Tuotekehitysosastomme koostuu laboranteista, eri alojen tuotekehityskemisteistä, pakkaussuunittelijoista ja laatuvastaavista. Vastuullani olevat tuotteet ja brändit ovat vaihdelleet aina hiusten- ja ihonhoidosta aerosoleihin antaen minulle kattavasti kokemusta kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden kehittämistyöstä.

Millaista on työsi tuotekehityskemistinä?

Tässä työssä kahta samanlaista päivää ei ole ja se onkin juuri parasta! Tuotekehityskemistinä teen paljon formulointia, eli kehitän uusia reseptejä täysin uusille tuotteille sekä muokkaan olemassa olevia tuotteita. Uuden tuotteen kehitys ideasta markkinoille saattamiseen asti vie yleensä noin puolitoista vuotta. Suunnittelemme ja ideoimme yhdessä tuotepäälliköiden ja markkinoinnin kanssa, millaista tuotetta lähdetään kehittämään. Tämän jälkeen ryhdyn etsimään aloitusformuloita ja kiinnostavia tuotteita muun muassa omasta tuotannosta, markkinoilta ja raaka-ainetoimittajilta. Laborantit sekoittavat reseptit ja lopulta jäljelle jääneet parhaat vaihtoehdot menevät tuotepäälliköiden arvioiden, stabiilisuus- ja mikrobiologisten testien kautta koekäyttöön.

Työpäiviini kuuluu myös yhteydenpitoa Heinävedellä sijaitsevien tehtaidemme materiaaliostajiin, tuotannonsuunnittelijoihin ja laborantteihin. Markkinoinnin kanssa suunnittelemme ja ideoimme yhdessä uusia tuotteita ja tuoteperheitä.

Mikä on saanut sinut pysymään Bernerillä näin pitkään?

Ehdottomasti huiput työkaverit! Heidän ansiostaan en ole kertaakaan joutunut miettimään, etteikö töihin olisi kiva tulla. Bernerillä on myös todella hyvät edut. Itse asiassa en koskaan ajatellut päätyväni töihin kosmetiikan pariin, mutta työn vaihtelevuus ja mahdollisuus kehittymiseen ovat pitäneet mielenkiinnon yllä. Asiantuntijatyössä oppii aina jotain uutta. Parasta on oman kädenjäljen näkeminen: se kun tuote tulee tehtaalta, ja tiedän että siinä on minun suunnittelema sisältö.

Olli-Pekka Taivalmaa, myyntipäällikkö

Työhistoriani Bernerillä alkoi vuonna 2010, jolloin tulin taloon kesätyöntekijänä. Kesätöistä ja opintojen ohella suoritettavista tunti- ja projektitöistä on siirrytty ensin rekisteröintiasiantuntijan tehtävään ja sittemmin kasvettu myyntipäällikön saappaisiin agentuuriliiketoimintaan.

Ensimmäinen työtehtäväni Bernerillä oli tuotekehityksessä raaka-ainedatan järjestelemiseen ja käyttöturvatiedotteiden dokumentointiin liittyvissä tehtävissä. Parin kesätyökokemuksen jälkeen, vuonna 2012, jatkoin tuntityöntekijänä erilaisissa projekteissa samalla kun viimeistelin Tampereen ammattikorkeakoulussa suorittamaani kemian tekniikan tutkintoa. Bernerin tuotekehitykselle tekemässäni opinnäytetyössäni tutkin kosmetiikan epäpuhtauksia ja tein turvallisuusanalyysilaskurin niille.

Työskenneltyäni valmistumiseni jälkeen vielä vajaan vuoden tuotekehitysosastolla täysipäiväisesti, siirryin vuoden 2013 alussa rekisteröintiasiantuntijan paikan perässä agentuuriliiketoimintaan. Liiketoimintayksikössä oli tarvetta muun muassa REACH -lainsäädännön tulkitsemiselle ja soveltamiselle Agentuurin tuotteille. Olin jo tehnyt kyseisen liiketoiminta-alueen käyttöturvatiedotteet useamman vuoden ajan, joten siirtymä tuntui luontevalta. Sittemmin työnkuvaani on tullut lisää myyntipainotusta.

Mitä myyntipäällikön tehtävääsi kuuluu?

Myyntipäällikkönä myynnillisenä vastuualueenani on metsäteollisuuden asiakkuudet, joille toimitamme esimerkiksi suolaa, ureaa ja pienkemikaaleja. Huolehdin koko palvelupaketin tarjoamisesta asiakkaalle: teen hintaneuvotteluja toimittajien kanssa, ostan varastoon, hoidan logistiikan tietyiltä osin, teen tilaukset ja tarjoukset… Palvelukokonaisuus riippuu paljon tuotteesta, mikä tekeekin työstäni mielenkiintoista. Toisen vastuukokonaisuuteni muodostaa tuoteturvallisuus ja laatu, johon kuuluu muun muassa varastojen auditoinnit ja erilaisia dokumentaatioita. Lisäksi toimin useiden järjestelmien pääkäyttäjänä.

Mikä saa sinut viihtymään työssäsi?

Mukavan vaihteleva työ, jossa ei pääse tylsistymään, sekä mukavat työkaverit. Oma työporukkani on tiivis ja pysynyt läpi vuosien lähes muuttumattomana. Työilmapiiri ja -kulttuuri ei ole samanlaista joka paikassa.

Ei käy kieltäminen, etteikö Berner olisi hyvä työnantaja, joka tarjoaa meille työntekijöille muun muassa kattavat työterveyspalvelut ja hammashuollon, ja panostaa työntekijöidensä hyvinvointiin laajemminkin. Itse arvostan täällä paljon myös joustavaa työaikaa ja työnteon tapaamme.

Filippa Savolainen, markkinointi- ja myyntikoordinaattori

Työskentelen maatalouteen erikoistuneessa Viljelijän Berner -liiketoimintayksikössä markkinointi- ja myyntikoordinaattorina. Ennen siirtymistäni nykyiseen tehtävääni, ehdin työskennellä Berner Koneet -osastolla Vantaalla projektipäällikkönä. Vastuualueenani oli ERP-järjestelmien kartoittamiseen ja asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönottoon liittyvät it-painotteiset tehtävät, sekä liiketoimintaprosessien kartoittaminen, joka samalla liittyi käymääni Aalto-yliopiston koulutukseen.

Viljelijän Berneriltä avautui alkuvuonna 2015 mielenkiintoinen paikka, josta kiinnostuin heti tehtävien sopiessa ekonomin koulutustaustaani sekä edeltävään työkokemukseeni markkinointi- ja viestintäpäällikkönä Nordkalk Oy:ssä. Markkinointipainotuksen lisäksi paikassa houkutteli erityisesti tulevat liiketoiminnan uudistukset, kuten uusi toimintamalli ja verkkokauppa. Tiesin Bernerin maatalousliiketoiminnasta aikaisemman saman alan työkokemukseni kautta, joten Viljelijän Bernerillä oli siinäkin mielessä luontevaa aloittaa. Siirtymä toiselta osastolta Vantaalta sujui joustavasti.

Mitä työsi on käytännössä?

Tuotan paljon erilaisia markkinointimateriaaleja aina esitteistä sekä lehti-ilmoituksista uutiskirjeisiin ja tuote-etiketteihin, sekä sisältöä eri nettisivuille ja sosiaaliseen mediaan. Työpäivääni voi kuulua myös erilaisten tapahtumien ja markkinointitoimenpiteiden suunnittelua, yhteydenpitoa mainostoimistoon ja päämiehiin, tuotelanseerauksia, ja pääsenpä työskentelemään minua kiehtovissa it-tehtävissäkin esimerkiksi tapahtumahallintajärjestelmän parissa. Tällä hetkellä minulla onkin työn alla CRM-järjestelmän ja uutiskirjejärjestelmän välinen integraatio. Työssäni parasta on ehdottomasti sen monipuolisuus ja itsenäisyys.

Mitä arvostat työpaikassasi?

Keskisuuren yrityksen etuna on se, että omassa roolissa pääsee olemaan monessa mukana, jolloin ymmärtää kokonaisuudenkin paljon paremmin. Jo muutaman vuoden talossa oltuani, ja useita eri yrityksiä niin Suomessa kuin Euroopassakin nähneenä, arvostan Bernerillä monia sellaisia asioita, joihin ei törmää joka paikassa. Bernerillä on hyvät koulutusmahdollisuudet, ja olenkin mukana yrityksen innovaatiovalmennuksessa, jossa saamme muun muassa erilaista innovointiin ja palvelumuotoiluun liittyvää koulutusta. Arvostan myös toiminnan ketteryyttä: asioita saa vietyä nopeasti eteenpäin. Työn suola on omat mukavat työkaverit ja rento ilmapiiri.

 

Andrei vaaka

Andrei Legeza, Digital Business and Development Manager

Tulin alun perin Bernerille digitaalisten palvelujen kehityspäällikön tehtävään. Tällä hetkellä johdan Bernerin Digital Business and Development -tiimiä, jonka vastuulla on pääasiallisesti verkkokaupparatkaisujen kehittäminen ja digitaalisten palvelujen tehostaminen. Vuoden 2019 alusta tiimimme kasvaessa olen saanut mahdollisuuden keskittyä entistä vahvemmin strategisempiin kokonaisuuksiin.

Olen kotoisin Ukrainasta, ja päädyin Suomeen vaihto-opintojen kautta vuonna 2003. Tulin Jyväskylän yliopistoon aikeinani opiskella vuoden verran tietotekniikkaa. Päädyin tekemään loputkin maisterin tutkinnostani Jyväskylän yliopistossa, josta valmistuin filosofian maisteriksi vuonna 2004.

Valmistumiseni jälkeen olen työskennellyt erilaisissa yrityksissä, mm. SEK Point -tuotantotoimistossa, Satama Interactivella ja Trainers’ Housessa sivustokehittäjänä ja ohjelmoijana. Bernerille siirryin vuoden 2015 lopulla Crasman Oy:stä, jossa olin toiminut asiakkuuspäällikkönä digitaalisten palvelujen kehitysprojekteissa. Siirryin siis toteuttajasta ja myyjästä ostajan rooliin – ympyrä sulkeutui.

Mitä tavalliseen työpäivääsi kuuluu?

Työpäiväni ovat sekoitus suunnittelu- ja strategiatyötä, workshoppeja ja tapaamisia. Työskentelen eri liiketoimintojen kanssa tiiviissä yhteistyössä, kartoitan kumppaneita ja suunnittelen erilaisia järjestelmäuudistuksia. Jokaisena päivänä työni ja visiomme pitää olla linjassa digistrategiamme kokonaiskuvan kanssa. Tiimimme tehtävänä on huolehtia siitä, että kaikki internetin kautta tapahtuva myyntimme kehittyy, ja toimimme parhaalla mahdollisella tavalla, prosessejamme jatkuvasti tehostaen.

Muutaman hengen digitiimiämme vahvistaa myös Jaakko-robotti, joka vastaa muun muassa verkkokauppatilausten käsittelystä ja asiakastietojen päivittämisestä – siis niistä rutiinitehtävistä, jotka ihmisten mielestä usein ovat tylsiä ja puuduttavia! Robotin nimi juontaa juurensa Bernerin pitkään historiaan: 1800-luvun lopulla yritykselle ostettiin suomenhevonen nimeltään Jaakko hoitamaan kuljetuksia asiakkaille.

Ketterässä, start up -henkisessä tiimissämme vapaus ja vastuu ovat hyvässä tasapainossa! On hienoa, että työnantajani panostaa tulevaisuuden ratkaisuihin. Jotkut näkevät digitalisaatiossa ja robotiikassa riskejä, mutta itse uskon vahvasti, että nämä avaavat meille vain uusia mahdollisuuksia tehostamalla toimintaa ja vapauttamalla aikaa vaativampiin tehtäviin, joiden suorittamiseen tarvitaan ihmisen ajattelua varmasti myös teknologioiden kehittyessä.

Mikä sai sinut Bernerille?

Huomasin erittäin mielenkiintoisen haun silloiseen digitaalisten palvelujen kehityspäällikön rooliin. Jatkuva kehittäminen ja kehittyminen ovat minulle elämäntapa, joten päätös hakemisesta oli helppo.

Bernerin tuotteet ja brändit olivat minulle tuttuja, mutta yrityksestä en tiennyt paljoa. Tutustuin yritykseen ja Berner vaikutti heti hakuvaiheessa hyvältä ja luotettavalta työnantajalta. Yrityksen arvoista ja hakuprosessin aikana tapaamistani ihmisistä tuli “match”, eli arvot eivät selkeästi ole pelkkiä sanoja. Minulle on erittäin tärkeää, että omat ja yrityksen arvot ovat samassa linjassa.

 

Jaa sosiaalisessa mediassa