Uratarinat

Jussi Petäjä, Category Manager

Työskentelen Bernerin kuluttajabrändien Puutarha-tuoteryhmän Category Managerina. Vastaan GreenCare-puutarhalannoitteiden, Cooper-hyönteistorjuntatuotteiden, Free -punkki- ja hyttyskarkotteiden, sekä Ratak 342 -jyrsijäntorjuntatuotteiden myynnistä ja kehittämisestä.

Ennen Bernerille tuloa olen työskennellyt pitkään vähittäiskaupan alalla erilaisissa tehtävissä aina konseptisuunnittelusta myymälärakentamiseen, kampanjoihin ja tuotteiden hankintaan. S-ryhmällä yli vuosikymmenen kestäneen urani kautta sain myös ensimmäisen kosketukseni puutarhakauppaan työskennellessäni puutarhamyymälän vetäjänä. Olen kouluttautunut tradenomiksi (BBA )Suomessa, sekä suorittanut tutkinnon Kööpenhaminassa kansainvälisestä kaupankäynnistä ja markkinoinnista.

Mistä työpäiväsi koostuu?

Työpäivissäni on todella paljon erilaista sisältöä: saman päivän aikana saatan tehdä esimerkiksi tarjouspyyntöjä ja osallistua tuotekehitykseen, seurata kaupallisuuden ja tuloksellisuuden kehittymistä sekä vastata erilaisista kokonaisuuksista ja kampanjoiden rakentamisesta. Tavalliseen työpäivääni kuuluu totta kai myös yhteydenpitoa päämiehiin ja asiakkaisiin. Tiimini kanssa huolehdimme yhdessä siitä, että onnistumme vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin ja kysyntään, ja siitä, että tuotteemme pysyvät hurjassa trendikehityksen vauhdissa mukana! Toimimme myös myynnin tukena esimerkiksi asiakkuuksien hallinnassa.

Mikä tehtävässä kiinnosti sinua?  

Työ vähittäiskaupan alalla on pienestä pitäen ollut unelmani! Olen toiminut myös esimerkiksi asiantuntijatehtävissä teknologia-alalla, mutta palasin takaisin vähittäiskauppaan, koska se on aina tuntunut oikealta urapolulta itselleni. Myös Bernerin perheyhtiötausta teki minuun suuren vaikutuksen, ja näin selkeän yhteyden yrityksen ja oman arvomaailmani välillä.

Category Managerin tehtävässä pystyn yhdistämään intohimoni myyntiin ja suomalaisen vähittäiskaupan kehittämiseen, sekä hyödyntämään sopivan kilpailu- ja yrittäjähenkistä luonnettani. Etsimme jatkuvasti innovatiivisia ja vastuullisia kiertotalousratkaisuja kotipuutarhaan ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja kuluttajille. Tavoitteenamme on muun muassa lisätä kasviperäisten tuotteiden valikoimaa Suomen johtavalle kuluttajakaupan lannoitebrändille GreenCarelle.

Mikä työssäsi inspiroi sinua?

Intohimoni työssäni on asiakkaiden viihtyvyys ja asiakaslähtöinen kaupan tekeminen. Haluan tarjota asiakasta oikeasti helpottavia ratkaisuja, jotka löytyvät hyvällä ja avoimella yhteistyöllä.

Saan työn tekemiseen voimaa myös mahtavasta työyhteisöstämme, jossa on avoin ja jopa valmentava ilmapiiri. Olen suorastaan hämmästynyt aktiivisuudesta esimerkiksi sisäisissä koulutustilaisuuksissamme! Keskusteleva kulttuuri tarjoaa hyvät puitteet omien ideoiden esille tuomiselle ja asioiden kehittämiselle yhdessä. Itse esimerkiksi tein ehdotuksen yhteisen ideointityökalumme kautta säännöllisesti kokoontuvasta sporttikerhosta, joka pyöriikin nyt vetämänäni.

 

Sari Timonen, Laboratoriopäällikkö

Työskentelen laboratoriopäällikkönä Bernerin Heinäveden tehtailla. Pääasiallisesti vastaan tuotantolaitostemme laadunvarmistuslaboratorioiden toiminnasta, ylläpidosta ja kehittämisestä. Huolehdin myös siitä, että käyttämämme laatujärjestelmät implementoituvat ja ovat oikein käytössä. Toimin neljästä laborantista, laboratorioinsinööristä ja tuntityöntekijästä koostuvan tiimimme esimiehenä.

Ennen Bernerille tuloa ehdin työskennellä Heinävedellä tuotekehityksen ja laadun parissa ensin tuotekehityspäällikkönä Kermansaven tehtaalla ja sitten laatu- ja ympäristöpäällikkönä Tulikivellä. Kiinnostuin uudesta mahdollisuudesta Bernerillä ja hain laboratoriopäällikön tehtävää mielenkiinnolla. Työskentely Bernerillä on osoittautunut monipuoliseksi ja kehittäväksi!

Miten päädyit Bernerille?

Olen aloittanut urani Bernerillä vuonna 2013, ja ensimmäisenä tehtävänäni oli laadunvarmistuslaboratorion rakentaminen silloin juuri valmistuneille kahdelle uudelle tuotantolaitokselle. Vastasin hankkeessa laitteiden käyttöönotosta, sijoittelusta ja sisäänajosta – ylipäätään sen varmistamisesta, että rutiinit laboratoriossa toimivat.

Berner yrityksenä oli kiinnostava, ja hyvämaineinen, kotimainen perheyritys, joka tarjosi minulle kemian alan koulutustani vastaavaa työtä, mikä ei ole itsestään selvää Heinäveden kaltaisella pienellä paikkakunnalla.

Millaista käytännön työsi on?

Todella monipuolista ja vaihtelevaa! Osaltaan työni on ongelmanratkaisua: mietin ratkaisuja erilaisiin mahdollisiin laatuongelmiin ja selvitän tarvetta kehittää uusia analyysimenetelmiä esimerkiksi uusille tuotteillemme. Teen myös erilaisia valvontakierroksia laatuun, ympäristöön ja hygieniaan liittyen, ja työskentelen tiiviisti laatu- ja ympäristöjärjestelmien parissa. Osallistun myös säännöllisiin tuotannon suunnittelupalavereihin, joissa käymme mm. läpi, mitä uusia tuotteita on tulossa tuotantoon, jotta voimme ennakoida uutuustuotteiden analysointitarpeita. Heinävedeltä olemme päivittäin yhteydessä Helsingin pääkonttorin tuotekehityslaboratorion ja -kemistien kanssa.

Esimiestehtävien lisäksi vastuihini kuuluu myös erilaisten hygienia- ja laatukoulutusten järjestämistä tuotannon työntekijöillemme, ja saatan joskus tuurata laboranttejammekin ihan käytännön työssä laboratoriossa.

Mikä työssäsi on parasta?

Nautin työssäni erityisesti siitä, että se on niin vastuullista ja monipuolista. Työporukkamme Heinävedellä on ihan super, ja yhteistyö sujuu loistavasti!

Tykkään toisaalta myös työni itsenäisyydestä, ja mahdollisuudesta kehittää itseäni jatkuvasti, mihin Berner tarjoaa paljon erilaisia vaihtoehtoja. Itse olen esimerkiksi mukana johtamisen erikoisammattitutkintoon tähtäävässä JET-valmennuksessa parinkymmenen muun berneriläisen kanssa. Valmennuksessa suunnittelemme omat kehittämisprojektimme, jota yrityksen sisäiset mentorit ohjaavat. Omassa kehittämistyössäni olen suunnitellut yhteistyössä HR:n kanssa perehdytyksen kehittämiseen liittyvää digitaalista työkalua, jonka tavoitteena on yksittäisen työntekijän osaamisen parempi mittaus ja perehdytyksen tehokkaampi dokumentoiminen.

 

 

 

Jussi Jaatinen, Business Manager

Työskentelen elintarvikeanalytiikan Business Managerina. Asiakkaitani ovat suuret ja keskisuuret elintarviketoimijat, joille toimitamme laboratoriolaitteita. Uraa minulla on nyt Bernerillä takana tammikuusta 2019 alkaen, ja tänne minua veti töihin ennen kaikkea yhtiön kotimaisuus ja kaipasin myös hieman isompaan yhtiöön töihin.

Urapolkuni ei ole ehkä niin sanotusti perinteisimmästä päästä. Laboratoriolaitteiden myynnin parissa olen työskennellyt nyt yhteensä kolmisen vuotta. Mutta aikoinaan lukion jälkeen valmistuin Sibelius-Akatemiasta viulistiksi.  Sen jälkeen oli edessä muutto Hollantiin, missä opiskelin orkesterinjohtoa ja kapellimestarin puikkoa heilutinkin siellä ja muualla Euroopassa kahdeksan vuoden ajan.

Aloin kuitenkin kaivata säännöllisempää päivätyötä ja muutin takaisin Suomeen opiskelemaan toista suurta kiinnostuksen kohdettani elintarvikekemiaa. Nykyinen työni ei kuitenkaan ole niin kaukana orkesterinjohtajan työstä kuin mitä nopeasti voisi kuvitella – molemmissa kun on kyse oman vision tai ratkaisun kauppaamisesta. Aikaisemmin asiakkaana olivat erilaiset soitinkokoonpanot ja orkesterit nyt elintarvike- ja ympäristölaboratoriot.

Mitä työnkuvaasi kuuluu?

Voisin sanoa, että työssäni toimin linkkinä ulkomaisten laboratoriolaitteiden päämiestemme ja elintarviketeollisuuden asiakkaideni välillä.  Asiakastapaamisissa ympäri Suomea olen keskimäärin kaksi päivää viikossa. Työpäiväni täyttyvät muuten tarjousten tekemisestä ja hallinnollisista tehtävistä. Luonnollisesti minun täytyy tuntea myymäni laboratoriolaitteet hyvin, ja niiden opiskelu vie lisäksi oman aikansa.

Mistä pidät eniten työssäsi?
Ehdottomasti tapaamisista asiakkaiden kanssa.  Pidän ihmisten kohtaamisesta, keskustelemisesta ja kuuntelemisesta. Roolissani täytyy osata kysyä oikeat kysymykset asiakkaalta. Toisena listalla tulee kyllä loistavat työkaverini. Kaikki ovat täällä Bernerillä todella helposti lähestyttäviä. Laboratoriot-tiimissä ja teknisessä tuessa meitä on yhteensä 25 ja koko Pro-liiketoimintayksikössämme reilut 60. Koen, että työntekijöitämme kohdellaan samalla tavalla ja yhdenvertaisuus on yksi vahvuuksistamme.

 

Jenni Orhanen, Ylimmän johdon koordinaattori

Olen työskennellyt Bernerillä ylimmän johdon koordinaattorina nyt vuoden verran. Tiesin yrityksestä jonkin verran jo entuudestaan, mutta kuluneen vuoden aikana olen saanut tehokkaan perehdytyksen jokaiseen liiketoimintoomme, ja opittavaa riittää edelleen. Johdon työarjessa mukana oleminen auttaa ymmärtämään tämän mielenkiintoisen monialayhtiön toimintaa syvemmillä ulottuvuuksilla. Työssäni parasta on verkostoituminen ja kehittymismahdollisuudet monipuolisten tehtäväkokonaisuuksien myötä.

Ennen Bernerille tuloa työskentelin yli vuosikymmenen ajan muutamassa eri asianajotoimistossa legal assistant -roolissa. Tällä hetkellä täydennän tradenomin tutkintoani jatkokouluttautumalla työni ohella, ja pyrinkin koko ajan kehittämään osaamistani sekä haastamaan itseäni uusilla tehtävillä.

Millaista työtä ylimmän johdon koordinaattori tekee Bernerillä?

Työnkuvani on hyvin monipuolinen ja onkin melko hankala kuvailla työnkuvaani lyhyesti. Toimin ylimmän johdon tukena kaikenlaisissa tehtävissä aina esitysten ja tiedotteiden valmistelusta erilaisten tilaisuuksien järjestämiseen. Roolissani on tärkeää verkostoitua ja hankkia tietoa. Toimitusjohtajan työarjessa mukana oleminen edellyttää sopeutumiskykyä ja luotettavuutta: muodostamme toimitusjohtajan kanssa työparin, ja pöydällämme on usein hyvin luottamuksellisiakin asioita. Toisaalta työni on hyvin itsenäistä, työpäiväni rakentuvat pitkälti omalla aktiivisuudella ja huolehtimisella. Joskus päiväni täyttyvät miljoonasta pienestä palasta samanaikaisesti; puhelin soi tiuhaan ja sähköposteja sinkoilee. Tällaisina päivinä pieni irtiotto vaikkapa sushi-lounaalle kollegoiden kanssa tekee hyvää.

Toimin myös tiiviissä yhteistyössä eri liiketoimintayksiköidemme kanssa, ja olen mukana muun muassa erilaisissa markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä. Teen parhaani koordinoidakseni kaikkea ympärilläni tapahtuvaa; asioita, tilanteita ja ihmisiä. Työni on erittäin vuorovaikutteista – työtä tehdään yhteistyössä muiden kanssa ja langat pitää pysyä käsissä. Pyrin myös löytämään kehityskohteita ympäriltäni ja auttamaan niiden eteenpäin viemisessä.

Mikä työssäsi on parasta?

Jokainen päivä on erilainen ja saan jatkuvasti tutustua uusiin mahtaviin ihmisiin. Ilmapiiri Bernerillä on rento ja kannustava. Missään nimessä työni ei ole vakavan tylsää, vaan huumori säilyy mukana tekemisessä ja olen onnekas saadessani tehdä töitä niin upeiden tyyppien ympäröimänä. On myös ilo tehdä yhteistyötä koko tämän monialaisen organisaation kanssa. Saan olla mukana eri toiminnoissa, perehtyä jatkuvasti uusiin aiheisiin ja kehittää itseäni. Pääsen myös haastamaan itseäni erilaisten tehtäväkokonaisuuksien ja kasvaneiden vastuiden, kuten aulapalvelun esimiestyön myötä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa sosiaalisessa mediassa