Tiedote: Halikon apteekissa luotetaan siniseen valoon ja katalyyttipinnoitteeseen taistelussa bakteereja ja viruksia vastaan

20.11.2019

Halikon apteekissa luotetaan siniseen valoon ja katalyyttipinnoitteeseen taistelussa bakteereja ja viruksia vastaan – ensimmäisenä apteekkina Suomessa

Kun asioidaan tiloissa, joissa käy myös sairastuneita henkilöitä, tilojen hyvä desinfiointi on tärkeässä asemassa. Halikon apteekki on lähtenyt uraauurtavasti käyttämään hyväksi uutta teknologiaa bakteerien ja virusten leviämistä vastaan.

”Haluamme pitää huolta asiakkaiden ja työtekijöidemme viihtyvyydestä ja hyvinvoinnista kokonaisvaltaisesti. Yksi asia taistelussa bakteereja ja viruksia vastaan on myös niiden leviämisen tehokas ehkäisy. Siksi olemme ottaneet käyttöön myös uusia innovaatioita kuten nyt fotonidesinfioinnin”, toteaa apteekkari Hannele Kerko uudesta investoinnista.

Miten fotonidesinfiointi toimii Halikon apteekissa?

Fotonidesinfiointi on suomalaisen LED Tailorin kehittämä menetelmä, jossa erityisellä antimikrobisella valolla tuhotaan turvallisesti mikrobeja. Lisäksi pinnat kuten työtasot, käsitellään Nanoksi Finland Oy:n katalyysipinnoitteella, joka vielä tehostaa erikoisvalon vaikutusta. Tarkemmin sanottuna Halikon apteekin fotonidesinfiointijärjestelmässä käytetään sinistä WiSDOM AiR-valaistusta, joka kytkeytyy automaattisesti päälle yöaikaan eli silloin, kun asiakkaita ja työntekijöitä ei ole paikalla. Desinfiointia tehostetaan näkymättömällä pinnoitteella, joka aktivoituu tästä erikoisvalosta ja fotokatalyyttinen reaktio moninkertaistaa desinfioinnin tuloksen.

Tätä uudenlaista desinfiointijärjestelmää käytetään jo mm. Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ja Mikkelin keskussairaalassa. Halikon apteekki on nyt ensimmäinen apteekki Suomessa, joka hyödyntää tätä menetelmää.

Halikon apteekki on aikaisemminkin ollut etujoukoissa kehittämässä apteekkitoimintoja asiakasystävälliseen suuntaan. Se oli alansa ensimmäisten joukossa ottamassa käyttöön myös asiakaspalvelua nopeuttavan lääkepoimintarobotin vuonna 2008.

”Haluan olla viemässä apteekkialaa eteenpäin ja kehittämässä toimintoja. Halikossa ja Salossa otetaan yleisestikin hyvin uudet innovaatiot vastaan, joten uskon asiakkaidenkin arvostavan tätä. Koska sinistä valoa käytämme vain öisin, asiakkaat eivät muutosta näe. Ilma ja pinnat ovat kuitenkin entistä puhtaampia. Bakteerit ja virukset, kuten esim. yleinen norovirus, voivat säilyä pinnoilla tartuttavina useita päiviä, joten tällä pyritään entistä paremmin huolehtimaan asiakkaiden ja työntekijöiden terveydestä. Meillä on myös asiakkaina henkilöitä, joilla on puutteellinen immuniteetti. Uskon, että he ottavat tämän mielihyvällä vastaan ja kokevat, että tästä on heille hyötyä.”

Lue myös referenssi:

Halikon apteekki on perustettu1946. Apteekki toimii Halikon Prisman kauppakeskuksessa, Salossa.

LED Tailor on siniseen LED-valoon perustuvia, kemikaalittomia desinfiointiratkaisuja kehittävä ja valmistava suomalaisyritys.

Kysy lisää: Isto Pasanen, Myyntipäällikkö, +358 20 791 4604, isto.pasanen@berner.fi