Anssi Hautabacka, ICT infra- ja tietoturvapäällikkö
Mikä on roolisi Bernerillä?
Työskentelen Bernerillä ICT infra- ja tietoturvapäällikkönä.
Koska aloitit Bernerillä?
Aloitin Bernerillä marraskuussa 2018.
Mistä pidät työssäsi eniten?
Meillä on vapaat kädet tehdä töitä haluamallamme tavalla. Eli pystymme itse usein vaikuttamaan omaan aikatauluun. Ympäristö ja työtavat ovat myös tuttuja, vaikka pääasiallisesti olenkin aiemmin ollut suurissa kansainvälisissä yhtiöissä (mm. IBM, HCL & Nokia), niin Suomessa kuin Irlannissa. ICT-ala on kiinnostanut jo nuoresta asti.
Mikä Bernerillä työskentelyssä on mielestäsi parasta?
Ihmiset ovat meillä parhaita. Suurissa yhtiöissä et välttämättä ikinä edes näe toimitusjohtajaa muuten kuin videokameran välityksellä, mutta Bernerillä johto on läsnä. Ja koska meillä on niin mahtavat ihmiset, on konttorillakin aina mukava olla. Oman tiimin kanssa tietenkin on myös oma huumori. Herttoniemi on alueena mahtava, erityisesti keväällä ja kesällä.
Miten vastuullisuus näkyy omassa työssäsi?
Käytännönläheisesti mietittynä voimme vaikuttaa toimitusketjuun ostamiemme komponenttien ja tietokoneiden kautta. Mitä vähemmän hankintaketjussa on välikäsiä, sitä vähemmän tavarat liikkuvat, ja sitä vähemmän tulee päästöjä kuljetuksien suhteen. Vanhat kannettavat ja pöytäkoneet menevät tyhjennettäväksi, puhdistettavaksi ja huollettavaksi meidän käyttämälle laitteiston kierrätyskumppanille, ja sen jälkeen ne päätyvät uudelleen myyntiin ja käyttöön. Pohdimme aktiivisesti myös käyttämämme kapasiteetin siirtämistä pilveen.
Mitä olemassaolomme merkitys ”Huomisen puolustaja” sinulle merkitsee tai miten se näkyy työssäsi?
Tietojärjestelmissä ja tietoturvassa tämä näkyy selkeästi. Meidän on puolustauduttava ulkomaailmasta tulevia vaaroja, kuten hakkereita ja valtiollisia toimijoita vastaan. Puolustautuminen näitä vaaroja kohtaan on oleellista liiketoiminnan jatkuvuudelle, niin nyt, kuin tulevaisuudessa. Tietoturva on koko yhteiskunnan asia ja EU:n asia. EU:lta onkin tullut NIS2-direktiivi, joka velvoittaa kaikkia toimimaan yhteisen hyvän vuoksi.
Miten vietät vapaa-aikaasi?
Keväästä syksyyn asti kotoa löytyy aina paljon tehtävää. Puutarha täytyy saada kuntoon talviunilta, johon käytän GreenCaren lannoitteita. Ulkoterassi ja sisäterassi vaativat talven jäljiltä massiivisen suursiivouksen. Pidän myös grillauksesta, kun sää sen sallii.
Käyn myös kävelemässä, erityisesti Laajalahden luonnonsuojelualueella. Vapaa-aika kuluu myös tablettien ja tietokoneiden parissa.
Eila Saari, Brand Manager, Kuluttajatuotteet
Mikä on roolisi Bernerillä?
Toimin vuonna 2025 60 vuotta täyttävän Ainu-lastentarvikebrändin ja toisen lastentarvikebrändimme MAMin tuotepäällikkönä / Brand Managerina. Vastaan käytännössä brändin asioista a:sta ö:hön, tuotevalikoimasta markkinointiin ja brändin kasvattamiseen.
Koska aloitit Bernerillä?
Aloitin tammikuussa 1997 Bergenheimillä ja siirryin Bernerille yrityskaupan yhteydessä vuonna 1998. Olen siis työskennellyt Bernerillä nyt 28 vuotta.
Mistä pidät työssäsi eniten?
Ainu-tuotteiden käyttäjät ovat minusta paras mahdollinen kohderyhmä, lastentarvikkeiden kanssa on todella mielenkiintoista työskennellä. Esimerkiksi markkinointia ja siihen liittyviä toimenpiteitä tulee mietittyä eri tavalla, kun tuotteet tulevat vaikkapa tuoreille äideille. Toinen hyvin tärkeä asia on työni monipuolisuus. Työtehtäviä on hyvin monenlaisia, eikä aina aamulla tiedä mitä päivä tuo tullessaan. Itsensä jatkuva haastaminen on myös motivoivaa sekä mahdollisuus työskennellä oman Heinäveden tuotannon, päämiehen ja eri sidosryhmien kanssa. Pidän myös siitä, että saan kehittää uusia, laadukkaita tuotteita osaavien kollegojen kanssa kuluttajakyselyjen ja -tutkimusten pohjalta. Bernerillä on myös helppo kasvaa ammatillisesti ja tehdä töitä hyvällä fiiliksellä.
Mikä Bernerillä työskentelyssä on mielestäsi parasta?
Ehdottomasti mahtavat, innostavat, ammattitaitoiset ja motivoituneet kollegat. Bernerillä ei ole turhaa byrokratiaa, meillä on hyvä henki ja kaikki tähtäämme samaan maaliin. Bernerillä on useita pitkiä työsuhteita ja tämä tietysti kertoo paljon Berneristä työnantajana. Bernerillä on hyvin vahva yrittäjähenki ja perheyrityksessä on helpompi olla tilanteen vaatiessa ketterä.
Miten vastuullisuus näkyy omassa työssäsi?
Tuoteturvallisuus ja vastuullisuus isossa kuvassa kuuluvat luonnollisena osana tähän tuotekategoriaan jo ihan sen vuoksi, että tämän kategorian tuotteiden käyttäjät ovat meidän kaikkien tulevaisuus ja sen vuoksi koen vastuullisuuden todella tärkeäksi. Ainu ja MAM haluavat tarjota tuotteita, jotka on valmistettu vastuullisiin toimintaperiaatteisiin sitoutuen. Tuotteiden tulee olla myös tarpeellisia, lapsiperheen arkea helpottavia.
Kun suunnittelemme Ainun ihonhoitotuotteita tuotekehityksemme kanssa, ovat raaka-aineet, pakkauksien materiaalit ja niiden kierrätysmahdollisuudet sekä myös tietysti itse tuotteiden valmistaminen hyvin tärkeitä osa-alueita. Haluamme nostaa sitoutumistamme vastuullisuuteen esiin myös Ainun markkinoinnissa ja kertoa avoimesti, miten me toimimme ja antaa kuluttajille käytännön vinkkejä esim. sähköä ja vettä säästävästä mikrosteriloinnista.
Mitä olemassaolomme merkitys ”Huomisen puolustaja” sinulle merkitsee tai miten se näkyy työssäsi?
Vastuullisuus ja sen jatkuva edistäminen on huomisen puolustamista. Meidän pitää toimia siten, että jätämme seuraaville sukupolville mahdollisimman hyvät edellytykset elää ja nauttia elämästä. Nyt tehdyillä päätöksillä voi olla vaikutuksia hyvinkin pitkälle ja haluan olla vaikuttamassa siihen, että ne päätökset ovat hyviä. ”Huomisen puolustaja” on minusta arvo, joka velvoittaa joka päivä meitä kaikkia berneriläisiä, mutta josta voi olla hyvin ylpeä.
Miten vietät vapaa-aikaasi?
Sisustus, remontointi ja tapetointi ovat aina olleet mieluisia niin kotona, mökillä kuin ystävilläkin. Samoin puutarhatyöt, kävelylenkit, elokuvat, matkailu sekä perheen ja ystävien kanssa touhuaminen ovat kaikki hyvin mieluisia tapoja viettää vapaa-aikaa.
Miikka Salli, segmenttijohtaja, Teollisuuden Berner
Mikä on roolisi Bernerillä?
Olen segmenttijohtaja kemian-, akkukemian-, kaivos- ja metallinjalostusteollisuuden asiakassegmenteille Teollisuuden Bernerin liiketoimintayksikössä. Tämän lisäksi olen Teollisuuden Bernerin johtoryhmän jäsen ja vastaan liiketoiminnastamme Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa.
Koska aloitit Bernerillä?
Kaksi vuotta sitten.
Mistä pidät työssäsi eniten?
Pidän erityisesti roolini monipuolisuudesta. Se sisältää kaikkea liiketoimintavastuusta ja myynnistä strategiatyöhön ja tuotenäytteiden paketoimiseen. Nautin etenkin asiakkaiden ja päämiesten tapaamisesta sekä uusien liiketoimintaideoiden pallottelemisesta kollegojeni kanssa.
Mikä Bernerillä työskentelyssä on mielestäsi parasta?
Parasta Bernerillä on työkaverit, kasvollinen omistajuus ja mainio automaattikahvi 😊 Bernerillä uskalletaan tarttua uusiin ideoihin ennakkoluulottomasti ja annetaan toteuttaa itseään omilla vastuualueilla vapaasti.
Miten vastuullisuus näkyy omassa työssäsi?
Vastuullisuus näkyy esimerkiksi siinä, että autamme asiakkaitamme tekemään kestävän kehityksen huomioivia päätöksiä ilmoittamalla heille kemikaaliemme ja raaka-aineidemme hiilijalanjälkitiedot aina, kun ne ovat saatavilla. Asiakkaamme ovat enenevässä määrin kiinnostuneita teollisuuden sivuvirtatuotteista, jotka ovat kustannustehokkaita ja usein pieniä hiilijalanjäljeltään. Autamme myös aktiivisesti asiakkaitamme kaupallistamaan ja jakelemaan heidän sivuvirtatuotteitansa Pohjoismaissa.
Mitä olemassaolomme merkitys ”Huomisen puolustaja” sinulle merkitsee tai miten se näkyy työssäsi?
Huomisen puolustaminen näkyy tavassani pohtia ja toteuttaa yhdessä asiakkaidemme kanssa heille sopivimpia ratkaisuja, jotka auttavat heitä saavuttamaan vastuullisuus- ja liiketoimintatavoitteensa. Huomisen puolustaminen on minulle tärkeä asia. Olen ylpeä siitä, että se toimii Bernerillä ohjenuorana kaikelle toiminnalle. Huomisen puolustaminen toimii kompassina jokapäiväisessä työssäni, kun mietin ratkaisuja asiakkaille ja teen päätöksiä.
Miten vietät vapaa-aikaasi?
Uin pitkiä matkoja, käyn koirametsässä airedalenterrierimme Kouran kanssa ja katson historiadokumentteja kotisohvalla.
Katriina Lehtonen, markkinointipäällikkö
Mikä on roolisi Bernerillä?
Toimin Markkinointipäällikkönä ja vastaan markkinoinnista ja viestinnästä muun muassa kotipuutarha-, autoilu- ja jalkinebrändeille (GreenCare, Korrek, Lasol, Hai & Nokian jalkineet). Tiimissäni on viestinnän, digin, tapahtumien ja kuluttajapalvelun asiantuntijoita ja yhdessä rakennamme brändejä ja kuluttajakokemuksia.
Koska aloitit Bernerillä?
Aloitin Bernerillä vuonna 2019 – aika on mennyt nopeasti, sillä työ on ollut innostavaa ja vaihtelevaa.
Mistä pidät työssäsi eniten?
Pidän erityisesti siitä, että saan työskennellä monipuolisesti suomalaisten klassikkobrändien, ihmisten ja ideoiden parissa. Ja niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, niin yksikään päivä ei ole samanlainen kuin toinen. Pienessä, mutta ketterässä tiimissä pääsen vaikuttamaan laajasti – arjessa se tarkoittaa esimerkiksi kampanjoiden suunnittelua, uusien konseptien rakentamista tai yhteistyötä mainos- ja mediatoimistokumppaneiden kanssa. Työssäni on sopivasti luovuutta ja käytännön . Markkinoinnissa täytyy myös pysyä jatkuvasti ajan tasalla uusista trendeistä ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksista. Siksi oppiminen ja itsensä kehittäminen ovat osa arkipäivää – ja juuri se tekee työstä niin innostavaa ja palkitsevaa.
Mikä Bernerillä työskentelyssä on mielestäsi parasta?
Bernerillä luotetaan ihmisiin ja annetaan vastuuta. Täällä saa kokeilla ja kehittää – ja samalla tietää, että ympärillä on ammattitaitoisia kollegoita, jotka tukevat. Parasta on myös se, että tekemisellä on merkitystä: pääsen edistämään kestävää kuluttamista ja kotimaisia arvoja.
Miten vastuullisuus näkyy omassa työssäsi?
Vastuullisuus ja sen edistäminen näkyy sekä arjen käytännöissä että pitkän aikavälin suunnittelussa. Markkinointiviestinnässä tuomme esiin tuotteiden konkreettisia vastuullisuustekijöitä – kuten kierrätettävyyttä, pitkäikäisyyttä tai esimerkiksi torjunta-aineettomuutta – faktoihin perustuen ja läpinäkyvästi. Se vaatii jatkuvaa yhteistyötä tuotekehityksen ja asiantuntijoiden kanssa. Näin rakennamme luottamusta ja haluamme aina toimia vastuullisesti myös markkinoinnin näkökulmasta. Myös yhteistyö esimerkiksi koulujen ja nuorten kanssa on meille keino rakentaa vastuullista tulevaisuutta.
Mitä olemassaolomme merkitys ”Huomisen puolustaja” sinulle merkitsee tai miten se näkyy työssäsi?
”Huomisen puolustaja” tarkoittaa minulle sitä, että teemme työtä pitkän aikavälin näkökulmasta – rakennamme brändejä ja kulutustottumuksia, jotka kestävät aikaa. Omassa työssäni tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kannustamme kuluttajia luonnolliseen puutarhanhoitoon keinotekoisten vaihtoehtojen sijaan tai siinä, miten viestimme vastuullisuutta edistävistä valinnoista houkuttelevalla ja konkreettisella tavalla.
Huomisen puolustaminen näkyy myös digitaalisissa valinnoissa: pohdimme, miten tuotamme sisältöjä, joita ei vain kuluteta, vaan jotka ovat saavutettavia, olennaisia ja resurssitehokkaita. Digitaalisen vastuullisuuden edistäminen on osa kokonaisuutta – se on myös huomista ajattelevaa markkinointia.
Miten vietät vapaa-aikaasi?
Vapaa-aikani kuluu perheen, ulkoilun ja kulttuurin parissa. Tykkään matkustella, syödä hyvää ruokaa, suunnitella yllätyksiä ja juhlia läheisille ja innostua uusista asioista. Arkeen tuo iloa myös ihan tavallinen yhdessäolo ja luonto, sekä koiran kanssa lenkkeily.