Vuonna 2017 Berner-konserni jatkoi kestävää kehitystään ja laajensi toimintojaan

Vuotta 2017 leimasivat positiivisen talouskasvun piristämä kysyntä, mutta toisaalta epäedulliset sääolosuhteet, jotka vaikuttivat useisiin liiketoimintoihin kotipuutarhanhoidosta maatalouskauppaan Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa. 

Berner-konsernin liikevaihto kasvoi vuonna 2017 yhteensä 0,7 prosenttia 316,5 miljoonaan euroon (314,4 miljoonaa euroa vuonna 2016). Konsernin liikevoitto oli 15,8 miljoonaa euroa (16,3 miljoonaa euroa vuonna 2016). Suhteellisesti liikevoitto oli vuonna 2017 yhteensä 5,0 prosenttia liikevaihdosta (5,2 prosenttia vuonna 2016).

Berner pyrkii kotimaisena perheyhtiönä vakaaseen ja pitkäjänteiseen toimintaan sekä kestävään kasvuun. Konsernin vakavaraisuus ja maksuvalmius jatkuivat erinomaisella tasolla myös vuonna 2017. Omavaraisuusaste oli 74,5 prosenttia (73,5 prosenttia vuonna 2016). Sijoitetulle pääomalle kertyi tuottoa 12,9 prosenttia (13,0 prosenttia vuonna 2016).

Toiminnan integrointia ja uusia yrityskauppoja

Vuoden aikana integroitiin uutta liiketoimintaa ja toteutettiin liiketoimintakauppa. Yliopiston Apteekki -konserniin kuulunut laboratoriolaitteiden myyntiin ja maahantuontiin erikoistuneen Ordior Oy:n liiketoiminta ostettiin vuoden 2016 lopulla, ja integroitiin vuoden 2017 aikana Bernerin Suomen ja Viron toimintoihin.

Vuoden 2017 lopulla Berner osti suomalaisen päivittäistavaroiden maahantuojan ja jakelijan, Make-Trade Oy:n liiketoiminnan. Kauppa vahvistaa Bernerin asemaa päivittäistavarakaupan tunnettujen brändien maahantuojana ja markkinoijana. Tunnetuin edustettu brändi on BIC, Pariisin pörssiin listattu ranskalainen perheyritys.

Vuoden 2017 keskeinen hanke oli Bernerin työn tekemisen ja työkulttuurin uudistaminen sekä uuteen monitilatoimistoon muuttaminen Helsingin Herttoniemeen.

– Hankkeen ja uusien tilojen tavoitteena on parantaa henkilöstön viihtyvyyttä ja vahvistaa yhteisiä toimintamalleja. Tähän mennessä toteutetut henkilöstökyselyt ovat osoittaneet, että henkilöstömme on hyvin tyytyväinen uudistuksiin, kertoo Berner Oy:n toimitusjohtaja Antti Korpiniemi.

Näkymät vuodelle 2018

– Tavoitteenamme on vahvistaa kotimaista tuotantoamme uusien innovaatioiden, tuotekehityksen ja investointien kautta. Suomalaiset, vastuulliset ja turvalliset tuote- ja palveluratkaisut toimivat myös kilpailuvalttina vientitavoitteissamme. Panostamme lähivuosien aikana useisiin asiakaslähtöisiin kehityshankkeisiin. Kehitämme parhaillamme uutta toiminnanohjausjärjestelmää, joka tuo tehokkuutta tuote- ja toimitusketjumme hallintaan, sekä mahdollistaa entistäkin paremman palvelun asiakkaillemme, Antti Korpiniemi jatkaa.

Vuoden 2017 vuosikertomus ja tilinpäätös julkaistu

Lisätietoja vuoden 2017 tuloksesta ja tapahtumista saa vuosikertomuksestamme ja tilinpäätöksestämme, jotka julkaistiin tänään osoitteessa vuosikatsaus2017.berner.fi


Lisätietoja

Toimitusjohtaja Antti Korpiniemi, p. 050 551 3720, antti.korpiniemi@berner.fi

Viestintä- ja yritysvastuupäällikkö Martina Lilius, p. 040 727 2792, martina.lilius@berner.fi


Berner Oy on vuonna 1883 perustettu vakavarainen suomalainen perheyritys, jonka laadukkaat kotimaiset ja kansainväliset brändit ovat kiinteä osa suomalaista arkea. Me Bernerillä tuotamme ja maahantuomme tuotteita ja palveluita, jotka tuovat ihmisten arkeen lisää hyvinvointia, ja jotka on tuotettu kaikin puolin kestävällä tavalla. Konsernimme liikevaihto vuonna 2017 oli 316,5 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 521. Pääkonttorimme, tuotekehityksemme ja tuotantolaitoksemme sijaitsevat Suomessa, tytäryhtiömme Ruotsissa ja Baltiassa. Lisätietoja: berner.fi.

Oman tuotekehityksemme tunnettuja merkkejä ovat muun muassa XZ, LV, Herbina, GreenCare, Korrek, Lasol, Nokian Jalkineet sekä Rajamäen tuoteperhe.