Ainu voitti kaksi pronssimitalia kansainvälisessä mainoskilpailussa

Ainu ja sen yhteistyökumppani Sanoma voittivat kaksi pronssimitalia arvostetussa, kansainvälisessä Native Advertising Awards -mainoskilpailussa. Voitot tulivat kilpailun kategorioissa Best Integrated Program (Omni-Channel Integration) ja Best Use of Print Media. Ainu oli ainoa suomalainen brändi, joka pääsi kilpailun shortlistalle.

Ainun ja Sanoman palkitussa yhteistyössä Ainulle räätälöitiin monikanavainen, vuoden pituinen jatkuva sisältöyhteistyö, jonka keskiöön otettiin suomalaiset lapsiperheet ja heidän arkensa. ​

Sisältöjen teemat rakennettiin Ainun keskeisten tuotekategorioiden, kuten ruokailun ja erityisesti uudistuneen ihonhoidon, ympärille. Mukaan lähteneiden perheiden kokemusten pohjalta tehtiin kahdeksan artikkelia, jotka julkaistiin Vauva.fi:ssä ja HS.fi/perhe-osiossa.​ Yhteistyö näkyi myös brändien sosiaalisessa mediassa.​ Lisäksi ​Ainulle toteutettiin kaksi, aikakauslehtimaista liitettä, jotka jaeltiin Vauva-lehden välissä ja Ainun omissa kohtaamisissa kuluttajien kanssa.​

Erityisesti ostoaikomus nousi

Ennen toimenpiteiden käynnistämistä tehtiin brändimittaus siitä, miten tunnettu Ainu-brändi on, millaisia tunteita se herättää, ja mitkä seikat vaikuttavat tuotteiden ostoon ja valintaan. Yhteistyön tavoitteena oli muuttaa Ainun asemaa ja brändiin liittyviä mielikuvia sekä viestiä Ainun laajasta valikoimasta. Tammikuussa 2020 tehtiin toinen brändimittaus ja yhteistyökokonaisuuden päätyttyä kolmas. Näin saatiin tietoa siitä, miten halutut mielikuvat on saatu viestittyä.

Kampanja keräsi Vauva.fi:ssä ja HS.fi:ssä kummassakin yli 40 000 aktiivista lukijaa. Sisällöt koettiin todella kiinnostavina. Lukuarvo oli parhaimmillaan 98 prosenttia, ja artikkelien lukuajat olivat ennätyksellisen pitkiä, parhaimmillaan yli kolme ja puoli minuuttia ja kauttaaltaan yli keskiarvon.

Vaikuttavuutta saatiin nostettua kaikissa brändimittareissa. Mainonnalle altistuneiden joukossa erityisesti ostoaikomus nousi vahvasti, ja Ainun ihonhoitotuotteiden myynti kasvoi merkittävästi. 

”Sanoma-yhteistyön onnistuminen näin hienosti on upea tunnustus meille kaikille Ainun kanssa työskenteleville. Lapsiperheiltä saamamme palaute on ollut ensiarvoisen tärkeää, ja tässä kampanjassa teimme hienoa yhteistyötä heidän kanssaan tuotekehityksen ja sisältöjen osalta”, Ainun tuotepäällikkö Eila Saari sanoo.

Lisätiedot:

tuotepäällikkö Eila Saari
eila.saari@berner.fi
050 3594366

viestintäasiantuntija Paula Larjo
paula.larjo@berner.fi
040 5862400

Tasokkaat Ainu-tuotteet ovat olleet osa suomalaisten vauvaperheiden arkea jo 1960-luvulta lähtien. Ainu- tuoteperheestä löytyy pienen lapsen hoitotuotteita tuteista ihonhoitoon. Ainun tuotevalikoiman suunnittelua ovat aina ohjannut pyrkimys korkeaan laatuun ja turvallisuuteen. Lue lisää: Ainu.fi

Media:

Jaa sosiaalisessa mediassa