KANNANOTTO SUOMALAISILTA RUOKA-ALAN YRITYKSILTÄ: UUDISTAVAA VILJELYÄ EDISTETTÄVÄ MYÖS POLIITTISELLA PÄÄTÖKSENTEOLLA

Yritykset tekevät laajasti töitä uudistavan viljelyn yleistymiseksi kotimaisessa ruuantuotannossa. Kokonaisvaltainen muutos vaatii kuitenkin myös poliittisia tekoja. Carbon Action -yhteistyöyritykset peräänkuuluttavat päättäjiltä konkreettisia toimia uudistavan viljelyn yleistymiseksi koko ruokajärjestelmässä.

Ruoka-alan yritykset kannattavat kokonaisvaltaisia toimenpiteitä kestävämmän ruokajärjestelmän edistämiseksi, Suomen huoltovarmuuden ja maatalouden kannattavuuden lisäämiseksi sekä ruuantuotannon ympäristökuormituksen vähentämiseksi. Uudistava viljely tarjoaa siirtymään konkreettisia ratkaisuja niin maatiloilla kuin koko ruokajärjestelmän tasollakin.

Yritykset korostavat nyt yhteisessä kannanotossaan tarvetta käytännön toimille, joilla uudistavan viljelyn menetelmät ja niiden tuomat hyödyt Itämerelle ja muille vesistöille, ympäristölle, viljelijöille ja koko yhteiskunnalle saadaan mahdollisimman nopeasti käyttöön kotimaisessa maataloudessa.

Uudistava viljely ratkaisuna ruuantuotannon haasteisiin

Yritykset painottavat vaalikauden ja eri sektorit ylittävän uudistavan viljelyn ja maan kasvukunnon toimenpideohjelman tärkeyttä.  Toimenpideohjelman tulisi olla seuraavassa hallitusohjelmassa, jotta se tukisi laajasti uudistavan viljelyn toimenpiteiden yleistymistä maatiloilla. Lisäksi se edistäisi tutkimusta, neuvontaa, koulutusta ja kokonaisvaltaista siirtymää kohti uudistavaa viljelyä. Poliittisen päätöksenteon tulee myös varmistaa toimenpideohjelman riittävä rahoitus.

Baltic Sea Action Groupin (BSAG) perustamassa Carbon Action -yhteistyössä elintarvikeyritykset rakentavat kestävämpää ruokajärjestelmää yhteistyössä viljelijöiden, tutkijoiden sekä muiden ruokaketjun toimijoiden kanssa. Carbon Action -yhteistyön laajaa tutkimustyötä koordinoi Ilmatieteen laitos. Uudistavan viljelyn vaikutusten todentaminen on tutkimustyön keskeinen osa.

Yhteistyössä mukana olevat Anora, Apetit, Atria, Berner, Biocode, Dava Foods, Fazer, Gofore, Hankkija, Nestlé, Sinebrychoff, S-ryhmä ja Valio ovat sitoutuneet viemään uudistavaa maataloutta käytäntöön omassa toiminnassaan. Yritysten toimien lisäksi tarvitaan myös yhteiskunnan sääntelyä ohjamaan kokonaisvaltaiseen uudistavan viljelyn siirtymään.

Uudistava eli regeneratiivinen viljely tarkoittaa viljelytapaa, jossa satotasojen lisäksi parannetaan maaperän kasvukuntoa ja ympäristön hyvinvointia ruuantuotannon yhteydessä. Samalla hiiltä sidotaan maahan ilmastonmuutoksen torjumiseksi, hillitään vesistöpäästöjä sekä torjutaan luontokatoa.

Lue yritysten kannanotto
www.bsag.fi/carbon-action-yritysten-kannanotto/