Lasolin kesäpakkausten ilme uudistui LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin opiskelijoiden käsissä

Suomen tunnetuin tuulilasinpesutuotemerkki Lasol toteutti yhdessä LAB-ammattikorkeakoulun kanssa ilmeuudistusprojektin, jossa Kesä Lasol -tuotesarjan myyntipakkaukset ja myymäläesillepanot uudistettiin opiskelijoiden toimesta.

Yhteistyö alkoi syksyllä 2022, jolloin Muotoiluinstituutin tuotekehitysprojektikurssilaiset saivat toimeksiannon Berner-konsernin omistaman ja valmistaman Lasol tuulilasinpesunestemerkin etiketti- ja esillepanouudistuksesta.

”Opiskelijoille annettiin tehtäväksi luoda Kesä Lasol -tuotesarjan myyntipakkauksesta ja myymäläesillepanoista erottuvat, houkuttelevat ja näyttävät. Lasol on erittäin tunnettu talvituotteistaan ja niiden ominaisuuksista, mutta kesätuotteissa on haasteensa. Tuulilasinpesunesteissä tulee olla hyönteislikaa irrottavia aineisosia, mutta osa kuluttajista sinnittelee pelkässä vedellä”, kertoo Berner Oy:n autonhoitotuotteiden Brand Manager Henriikka Soini.

”Halusimme vahvistaa näitä tuoteominaisuuksia uudistetussa etiketissä”, Soini jatkaa.

Lasolin antaman briefin jälkeen opiskelijat aloittivat suunnittelutyön viidessä pienryhmässä. Jokainen opiskelija sai halutessaan pitchata oman ideansa tai yhteisen ryhmäidean Lasolille, jonka jälkeen toimeksiantaja antoi kattavan palautteen, miten ideoita voisi vielä hioa eteenpäin. Kolmannen katselmukseen jälkeen syntyi selkeä suosikki, joka valittiin jatkotyöstöön.

Näyttävyyttä yksityiskohdilla

Valittu design oli rohkeasti erilainen, positiivinen, kesäinen kokonaisuus, joka erottuu myymälässä edukseen. Lopullisen konsepti-idean takana oli opiskelija Emmi Koskenvesa ryhmänsä kanssa. Aineistoihin yhdistettiin yksityiskohtia myös toisen ryhmän ehdotuksesta, kuten pieni punainen auto vahvistamaan käyttöyhteyttä.

Ideassa hyödynnettiin digipainomenetelmän mahdollisuuksia tuottamalla sarja vaihtuvia etikettejä. Aineistot tehtiin ryhmän toimesta painovalmiiksi yhdessä Lasol-tiimin kanssa alkuvuodesta 2023.

”Tällainen case oli erinomainen harjoitus opiskelijoille ja olen positiivisesti yllättynyt hienosta tuotoksesta. Lopputuloksesta tuli todella hieno ja se on Lasolille varmasti rohkea ja näyttävä veto”, sanoo kurssia vetänyt LAB-ammattikorkeakoulun Pakkaus- ja brändimuotoilun lehtori Oona Casalegno.

”Yhteistyö LAB-ammattikorkeakoulun kanssa oli todella mieluisa kokemus. Lasol on tunnettu, ikoninen brändi. Oli hienoa saada tuoretta näkökulmaa oppilailta brändistä ja samalla mahdollistaa heille aito oppimiskokemus, jonka lopputuloksena voi nähdä oman kädenjälkensä myymälässä”, Soini kertoo.

Uudet Kesä Lasol -tuotteet löytyvät Lasol-jälleenmyyjiltä ympäri Suomen.

Lataa kuvat: https://www.bernerbrandbank.fi/l/cz_x6-FVF688

Media:

Jaa sosiaalisessa mediassa